Welcome to Oilscoil Luimnagh - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Maarten Bosma - WaarBenJij.nu Welcome to Oilscoil Luimnagh - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Maarten Bosma - WaarBenJij.nu

Welcome to Oilscoil Luimnagh

Door: Maarten Bosma

Blijf op de hoogte en volg Maarten

14 Oktober 2013 | Ierland, Limerick

Na het schrijven van dit hele verhaal dacht ik bij mezelf… Het is niet zo heel erg interessant misschien dus ik heb ook een korte samenvatting gemaakt van het hele verhaal, zie onderstaande zin.

Kortom, hier gaat alles prima en bekijk het filmpje op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=uwjnOxyKW1g.

Zo vliegen de weken alweer voorbij. Het gevoel dat de ‘kop’ eraf is kwam de derde week even hard binnen door de fantastische tekst ‘Now that we have done 25% of the first semester, I hope that…’. Die sloeg wel even in als een bom. Het eerste kwart van het eerste semester zit er alweer op. Het werk begint zich ook al heerlijk op te stapelen en het is echt een worsteling om boven de stof te komen en bij te blijven. Naast de vele (interessante) teksten en papers die er worden voorgeschoteld zijn er een aantal leuke projecten in de pijpleiding die zowel individueel als in groepsverband moeten worden uitgevoerd. Ach om nou te zeggen dat ik hier voor mijn rust kwam is ook weer niet zo. De hoeveelheid werk is echter wel genoeg om 7 dagen per week mee te vullen. Het mooie voornemen om te gaan zwemmen is nog niet van stal gehaald. De zwembroek ligt nog keurig in de kast en de bijbehorende centjes voor het abonnement staan nog netjes geparkeerd op de bankrekening.

De colleges beginnen nu ook echt een vorm aan te nemen. De lessen zijn erg filosofisch ingesteld waarbij je word geacht zelf kritische reflectie toe te passen en een koppeling the maken naar het hedendaagse. Ach ja, leuke taak die je van de straat houdt. Het leuke is wel dat theorie en praktijk hand in hand gaan. Een aantal voorbeelden zijn de opdrachten die we krijgen en ook daadwerkelijk uitvoeren.

Zo is er vandaag onze ‘Drugs awareness campaign’ van start gegaan. Hierbij is het doel om alle studenten op de hoogte te stellen van het feit dat illegale drugs niet goed voor je zijn. Aangezien we dit al vaak genoeg hebben gehoord is onze strategie om niet over drugs te praten in de uitingen zoals posters en ons filmpje op YouTube dat we in elkaar hebben geknutseld. In plaats daarvan pakken we het zo aan dat alleen op Facebook over drugs wordt gepraat. Omdat posters wel een wat oud medium is hebben we een mooie QR-code erop geplakt om iedereen naar de Facebook pagina te leiden. Uiteraard is het filmpje op YouTube ook openbaar te bekijken via deze link: http://www.youtube.com/watch?v=uwjnOxyKW1g.
Zo dat was weer genoeg reclame voor die opdracht!

De opdracht laat zien dat we theorie en praktijk aan elkaar koppelen. Met een minimaal budget moeten we proberen een hele campagne te draaien. Daarnaast zijn er ook veel schrijfopdrachten en is presenteren ook een belangrijk onderdeel van de studie. Maar het meeste werk zit toch in het lezen van alle onderzoeken. Dat alleen is al minimaal 35 uur van de wekelijkse besteding.

De klas waar ik in zit is echt een heel goede mix van allerlei achtergronden qua ervaring en ook internationale diversiteit. Het merendeel is natuurlijk Iers maar er zitten ook zes internationale studenten in de klas. Daarnaast is het ook goed om te zien dat er goede groepsdynamiek aan het ontwikkelen is. Gezellige avondjes uit naar de pub die op de campus aanwezig is, thuis bij klasgenoten of in de stad. Zo leer je elkaar echt goed kennen. Opvallend is dat de Ieren echt drinken alsof hun leven er vanaf hangt. Afgelopen zaterdag kwam ik samen met mijn klasgenoot uit Oekraïne aan op het klassenfeest. Door een misverstand dachten wij dat het om half 10 begon, maar dat bleek 8 uur te zijn. Normaal geen probleem, maar we kwamen binnen en er lagen al twee op apegapen en minimaal 4 anderen waren halverwege het apegapen. Ik keek mijn maatje aan en de blik zei al genoeg, dit wordt een lange avond!
Opvallend is hoe slecht er hier om elkaar wordt gedacht. Je neemt geen afscheid als je weg gaat. Het is gewoon vertrekken en dan zien ze je niet meer. Ach nou ja dat went ook wel.

Hier is alles verder prima. Het aanpassen gaat ook helemaal goed. Nu is het volgens de academische kalender week 6 van de 12 van semester 1. Halverwege het eerste semester moet ik toegeven dat ondanks dat dit een lang overwogen plan is geweest toch wel spannend was om te doen. Maar het is de juiste keuze geweest! De eerste goede cijfers rollen ook binnen. Getuige de foto die ik heb bijgevoegd. Uiteraard had ik ook wel foto’s van mijn kamer kunnen maken en erbij kunnen zetten, maar die komen de volgende keer wel. Vlak voor het einde van deze maand moet er toch een grote schoonmaak plaatsvinden dus dan is alles ook weer klinisch schoon en toonbaar. Dat is het moment om foto’s te nemen.

Ondanks dat alles goed gaat zijn er natuurlijk dingen die je jammer genoeg moet missen. Verjaardagen, de zondagmorgen bij oma, het aardappels rooien en de gezellige tijden met vrienden. Maar een groot gemis is toch wel het zien groeien van de buik van zuslief. Heeft ze een mooi slank figuur en dan laat ze de buik weer groeien. Nou ja het is natuurlijk voor een goed doel! Niet in de buurt zijn terwijl je voor de eerste keer oom wordt van je eigen en enige zus is toch wel een gemis. Maar gelukkig is het dan al bijna kerst en dan kan mag ook ik het kleine jongentje of meisje verwelkomen op de wereld en kan ik hem/haar direct alle belangrijke wijsheden overbrengen. Maar voordat het zover is eerst maar even het bezoek van eind deze maand een goed ontvangst geven en mooie tijd bezorgen.

• 14 Oktober 2013 - 10:26

Diete:

Hoi Maarten, wat leuk om via jouw blog te vernemen dat Elisabeth zwanger is!!! Ik heb je ouders net gemaild en wens jou nog heel veel plezier in Ierland. En....ga door met schrijven, heel interessant om te lezen. Wellicht tot ziens met Kerst of zo

• 14 Oktober 2013 - 11:13

G.:

Bosko!!

Je bent zeer goed bezig jongen! Mooi om weer een verhaal te lezen. Je moet nu misschien offers maken, maar het gaat om het groter doel die je nastreeft. En je maakt iedereen reuze trots dus ga zo door buddy! !

G.

• 14 Oktober 2013 - 12:25

Marloes Hagels:

Heey Maarten,

Wat leuk allemaal! Via de telefoon klik ik op de YouTube link en merk dat is geen beeld krijg.
    Ik heb het filmpje daarom ff op de pc gekeken. Erg leuk om te zien! Uiteraard heb ik je Facebook pagina geliked ;)

Van harte gefeliciteerd met de zwangerschap van je zus, toekomstige oom.
    Kan me voorstellen dat je dat graag van dichtbij had willen meemaken.

Wat een drukte op school. Gelukkig is de opleiding interessant en ben je uber gemotiveerd.
    Dat zal heel veel helpen.

Heel veel succes het komend 2e deel van het eerste semester! Goed bezig!

Liefs Marloes

• 14 Oktober 2013 - 22:38

Wilma:

Hé Maarten, wat weer een prachtig verhaal!!

• 15 Oktober 2013 - 19:10

Inge: